Термін життя людини визначається швидкістю старіння окремих клітин. Щоб дізнатись, як швидко старіють клітини, вчені з Каліфорнійського університету Сан-Дієго проводили дослідження на дріжджах Saccharomyces cerevisiae. Дослідники виявили, що клітини з однаковим генетичним матеріалом і в тому ж середовищі можуть старіти зовсім по-різному, з різною молекулярною і клітинною траєкторією, пише Phys.org.

Читайте також Фактор, який прискорює старіння

Два шляхи старіння клітин

Використавши мікрогідродінаміку, комп'ютерне моделювання та інші методи, дослідники виявили, що приблизно половина клітин старіють в процесі поступового зниження стабільності ядерця, регіону в ядерній ДНК, де виробляються основні компоненти білкових "фабрик". А інша половина старіє в результаті дисфункції мітохондрій, енергетичних станцій клітини.

Клітина вступає на один з цих двох шляхів ще в молодості, і слід йому до смерті. У спробі розібратися, яким чином клітина обирає шлях, вчені ідентифікували молекулярні процеси, що лежать в основі кожного маршруту і виявили молекулярну схему, яка контролює старіння клітини.

Процесами можна управляти

До того ж вчені зрозуміли, що можуть керувати і оптимізувати процес старіння. Комп'ютерне моделювання допомогло їм перепрограмувати головну молекулярну схему, модифікуючи її ДНК, і створити новий маршрут старіння зі збільшеною тривалістю життя.

Тепер дослідники мають намір протестувати свою модель в складних організмах, а потім і на клітинах людини. Крім того, вони планують розробити хімічні препарати, здатні збільшити тривалість життя.