Психологи виявили чотири види психологічної готовності дитини до школи: особистісно-соціальна, емоційно-вольова, інтелектуальна та мотиваційна. Пояснюємо, що можуть зробити батьки, щоб допомогти дитині адаптуватися до школи.

Також на тему: Як допомогти дитині пристосуватися до нового місця: поради психолога для переселенців

Особистісно-соціальна готовність

Особистісно-соціальна готовність полягає в тому, що дитина до моменту вступу до школи готова до спілкування та взаємодії – як з дорослими, так і з однолітками.

Насправді сучасні першокласники далеко не завжди вміють це робити. Особливо важко дітям виконувати завдання, які вимагають спільних зусиль, тісного контакту один з одним. Найчастіше цей симптом виражений у "домашніх" дітей, які ніколи не відвідували дитячий садок – у цих дітлахів мінімальний досвід із розв'язанням конфліктних ситуацій та прийняттям спільних рішень.

Що робити батькам

У малюка на момент вступу до школи має бути досить різноманітний досвід спілкування з незнайомими людьми. Дайте йому самому встановити контакти з оточуючими в поліклініці, дитячому майданчику, магазині та ін. Не забувайте, що малюк буде жити в колективі, і тому намагайтеся іноді вибиратися на якісь масові заходи, брати дитину на вокзал або в аеропорт – це досвід "виживання у натовпі".

Емоційно-вольова готовність

Заняття для дошкільнят і справжні уроки – це різні речі. Якщо перші – зазвичай гра, то другі – саме система навчання. І далеко не завжди це навчання буде захоплюючим та цікавим. Тому дуже важлива ознака готовності до школи – робити не лише те, що хочеться, а й те, що треба та не боятися труднощів і вміння вирішувати їх самостійно.

Що робити батькам

Ці якості допоможе розвинути ігри з чіткими і важливими правилами (шахи, шашки, доміно). Адже саме такі ігри вчать спокійно чекати свого ходу, з гідністю програвати, вибудовувати свою стратегію і при цьому враховувати обставини, що постійно змінюються, і т.д.

Корисно, якщо дитина заздалегідь звикне до зміни діяльності – наприклад, спокійна робота за столом чергуватиметься з рухливими іграми. Це дозволить їм легше стримувати свій порив підвестися і побігати посеред заняття, адже вони знатимуть, що для цього відведений час.

Інтелектуальна готовність

Йдеться не про вміння читати і писати, а про щось більше: наскільки мозок дитини готовий до інтелектуальної праці. Це вміння думати, аналізувати, робити висновки.

Аналітичне мислення (здатність порівнювати та узагальнювати) починає розвиватися вже з дитинства – ще з того часу, коли малюк з інтересом бавився брязкальцями, прислухаючись до їхнього звуку, а також намагався з'ясувати, чому м'ячик з гірки відмінно котиться, а кубик ні.

Що робити батькам

Якщо ви не стримували дослідницький інтерес дитини, то напевно до моменту вступу до школи йому багато вдалося збагнути на власному досвіді. Вчіть сина чи доньку самому шукати відповіді на свої нескінченні "чому" та, вибудовувати причинно-наслідкові зв'язки – одним словом, активно цікавитися навколишнім світом.

Мотиваційна готовність

До моменту вступу до школи у дитини має бути сформовано позитивне ставлення:

  • до школи;
  • вчителя;
  • до навчання;
  • до себе.

Що робити батькам

Нерідко старші діти можуть переконати майбутнього школяра в тому, що в школі на нього чекають тільки неприємності. Постарайтеся розвіяти цей міф і налаштувати малюка на успіх. Водночас він повинен розуміти, що школа це не легко.