Для початку її планують впровадити на первинній ланці надання медичних послуг.
Минулого року у Міністерстві охорони здоров'я запевнили, що кожен етап медичної реформи буде супроводжуватися впровадженням електронної системи охорони здоров'я. Простими словами — це перехід від паперових до електронних документів та процесів взаємодії. І 6 квітня представники МОЗ та експертних організацій офіційно презентували демонстраційну версію перших складових eHealth. Її завдання — наглядно показати медзакладам, лікарям та пацієнтам логіку майбутніх електронних сервісів для запуску реформи первинної ланки медицини в Україні.
Читайте також: Сімейний лікар: що вам варто знати про новації в українській медицині
Що таке електронна медицина?
Це діяльність з використанням електронних інформаційних ресурсів у сфері охорони здоров'я та забезпечення оперативного доступу медичних працівників та пацієнтів до них. Ще простіше кажучи — це коли на заміну паперовим довідкам, карткам, випискам та іншій медичній документації прийде єдина електронна база, користуватись якою зможуть у кожному медичному закладі. Зникне необхідність носити довідки з однієї поліклініки до іншої та шукати виписки, наприклад, про щеплення, — все це буде внесено в базу.
Е-медицина — відносно нове поняття. Такі системи впровадженні в окремих закладах, зокрема, у США. Загальнонаціональної е-системи охорони здоров'я поки що не має жодна країна світу. В.о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун вірить, що Україна зможе стати першою у світі в цій сфері.
Читайте також: Нове в медицині: як страхуватимуть здоров’я українців
Що змінить електронна медицина?
Кінцева мета, за словами заступника міністра охорони здоров'я Павла Ковтонюка, — щоб усі відносини в охороні здоров’я відбувались без паперу. На переконання урядовця, всі учасники процесу будуть тільки у виграші.
Лікарям система в рази спростить звітність і зменшить кількість заповнення паперів. Адже зараз вони вручну заповнюють десятки форм. В майбутньому в комп’ютер вводитимуть лише дані про конкретного пацієнта, всі форми звітності будуть генеруватися автоматично. І лікар приділятиме більше уваги пацієнтам,
— пояснив Ковтонюк.
Пацієнт натомість через інтернет зможе обирати лікаря, подивитись свою медичну картку, свої аналізи. На приватному ринку така практика вже є. Впровадження е-health зробить це доступним для кожного на рівні всієї держави.
Держава ж отримає прозорість і облік: бачитиме, куди йдуть гроші, яку послугу вони сплачують, кого вони лікують.
Ми будемо знати скільки кожна копійка створює здоров’я. На жаль, сьогодні ми виділяємо гроші на лікарні, а хто як кого пролікував – не відомо,
– зауважив Ковтонюк.
Але перше завдання, поставлене перед системою e-health, — створити і забезпечити відносини пацієнта з сімейним лікарем.
Як працюватиме e-health
Є спеціальний сайт проектного офісу e-health, на базі якого в майбутньому діятиме система. Поки що там розміщена тестова версія цієї системи. Головне завдання — відповідну базу створити. А для цього потрібна ініціатива і воля усіх учасників — медичних закладів, лікарів та пацієнтів, які, власне і будуть зареєстровані у e-Health.
Так виглядає стартова сторінка системи електронного здоров'я
Розробники передбачають, що до проекту буде залучена також низка інформаційних систем — як лікар, так і пацієнт зможе вибрати будь-яку з цих систем для роботи з базовим функціоналом порталу.
Не будуємо єдину систему охорони здоров'я, яка б покрила всю країну, оскільки конкуренція між розробниками дозволить згодом постійно покращувати рівень сервісу і знижувати вартість цих послуг,
— пояснив менеджер проектного офісу e-Health Юрій Бугай.
Найперше — в систему має бути внесена інформація про медичні заклади. Причому, не тільки про бюджетні чи комунальні. Учасником системи може бути і фізична особа-підприємець — наприклад, сімейний лікар, що вирішив стати ФОПом. Інформація, що вноситиметься в базу: про місце рестрації, місце знаходження, керівника, ліцензування, номер мобільного та електронну адресу, куди надсилатиметься інформація про пароль доступу до акаунту. Після цього відбувається створення профілю. Підтвердження — за допомогою електронного цифрового підпису медустанови як юридичної особи.
Після реєстрації медичної установи вноситимуться дані про лікарів: ім'я, контакти, освіта, кваліфікація, спеціальність. В першу чергу реєструватимуться саме сімейні лікарі. Далі за такою ж логікою в базу вноситимуться і інші медичні спеціалісти і створюватимуться їхні профілі.
Форма для електронної реєстрації медзакладу
Наступний крок після внесення даних про медзаклад та лікарів — створення декларації (заяви) між лікарем та пацієнтом. При цьому лікар зможе побачити в системі лише наявність чи ненаявність пацієнта, але не дані про нього. Якщо ж пацієнт у системі не зареєстрований — його дані вносяться (ідентифікація особи при цьому відбуватиметься за допомогою мобільного телефону чи електронної пошти). При цьому на першому етапі сама декларація підписуватиметься у паперовому вигляді (оскільки більшість пацієнтів поки не мають електронних цифрових підписів), а в систему вноситимуться дані про факт її підписання.
Існуватиме в системі також розділ зі статистикою, де відповідальні особи зможуть відслідковувати, наскільки активно відбувається процес підписання цих декларацій.
Комп’ютеризація регіонів
За словами Павла Ковтонюка, місцева влада повинна зробити все для того, щоб в ці реєстри лікар міг внести прізвище пацієнта, тобто потрібно забезпечити лікаря ноутбуком чи планшетом. На думку чиновника, це не значні кошти і, принаймні, в містах це можна забезпечити.
Коли запрацює система?
Запуск системи планують на 1 липня цього року. Але багато що залежить від самих учасників. Найперше, за словами Юрія Бугая, потрібна воля медзакладів у регіонах. Вони мають зрозуміти потрібність системи і активно долучитися до її наповнення. З боку розробників — робота з представниками інформаційних систем активно ведеться.
Читайте також: Доступні ліки: як отримати препарати в аптеках безкоштовно