Декілька років тому вчені проводили експерименти, впроваджуючи обмежену кількість чужорідного генетичного матеріалу в організми тварин і отримуючи в результаті повноцінних особин. У цьому дослідженні, проведеному командою вчених із Китайської академії наук, було створено організм зі значною часткою (більш ніж половина) генів від іншої особини.

Також на тему Виявили клітини, які відповідають за старіння: до чого тут вітамін С

Як створили химеру

Процес полягав у введенні стовбурових клітин семиденного ембріона макаки-крабоїда (Macaca fascicularis) у п'ятиденний ембріон того ж виду. Важливо, що обидві особини не були родичами. Самка мавпи згодом народила повністю сформоване дитинча-самця.

Стовбурові клітини, введені в процесі, становили 92% мозкової тканини новонародженого і, загалом, становили 67% організму. Ці показники були визначені з використанням флуоресцентного зеленого кольору білка, який був використаний для маркування клітин. Після народження дитинчати дослідники виявили, що зелені клітини проникли у всі його тканини, наприклад, на кінчиках пальців і в очах. Аналіз підтвердив, що донорські клітини були присутні у різних тканинах мавпи, становлячи від 21 до 92% цих структур.

Порівняння химери і звичайної мавпи / Фото Cell

Вчені були вражені отриманими результатами: вони не припускали, що формування повноцінної істоти супроводжуватиметься таким значним розвитком введених ембріональних клітин.

На жаль, малюк прожив всього 10 днів – у нього виникла дихальна недостатність та гіпотермія – небезпечне падінням температури тіла. Довелося ухвалити рішення про приспання мавпи. Точні причини погіршення здоров'я дитинчати поки що залишаються незрозумілими, проте вчені припускають, що це може бути пов'язане з епігенетичними відмінностями між різними типами клітин у химерній особині.

Яке це має значення

Дослідники стверджують, що їхня робота має важливе значення: вона може сприяти формуванню тваринних моделей, наближених до людини, це важливо для вивчення неврологічних захворювань та інших біомедичних аспектів. У попередніх дослідженнях химерні тварини створювалися з гризунів, яких складно розглядати як близьких до людини істот, проте в цьому випадку вперше вдалося провести подібну масштабну роботу з мавпами.