Як захистити дитину у школі: важливі поради психолога і юриста
Система української освіти перебуває у тому стані, коли впевнено говорити про відсутність шкільних конфліктів не можна. Сайт "24" підготував пам'ятку, про що варто знати, аби шкільне життя вашої дитини минуло безхмарно.
Періодично у ЗМІ з'являються повідомлення про конфлікти між вчителями й учнями, або між самими учнями. У коментарі сайту "24" і практичний психолог, і юрист висловили впевненість, що проблема шкільних конфліктів в Україні існує, і чимала. Вона поглиблюється ще й через те, що і батьки, і школа бояться розголосу, в тому числі – у пресі. Але ми наголошуємо, що шкільні конфлікти існують навіть у розвинених демократичних країнах. Тому варто знати, як вирішувати їх цивілізовано і не доводити до крайнощів.
Існує два боки конфлікту, коли "жертва" – вчитель, і коли – учень. У цьому матеріалі ми зосередилися на темі — як батькам захистити свого школяра.
Не соромтеся звертатися до фахівців. Бо у нас і батьки, і школи бояться розголосу. Буває, що школа не надає медичну допомогу, не викликає "швидку" дитині, бо бояться розголосу,
— наголосила у коментарі сайту "24" юрист Ганна Маляр.
Причини непорозумінь
Як пояснив сайту "24" сімейний психолог Роман Мельниченко, в українських школах досі існує директивна робота з дітьми, "зверху". Вся система освіти "хвора", вона і створює проблему: продукує серед вчителів бідність і погане відношення до роботи. При цьому – переповнені класи і перенапруження. Тому вчителі думають, як їм заробити, в тому числі – занижують оцінки, щоб займатись із дітьми факультативно тощо.
Оскільки низька мотивація, низька зарплата – педагоги дуже швидко "перегорають". Я не один раз працював з такими спеціалістами – хорошими, які прагнуть працювати. Але просто не можуть цього робити, тому що неадекватний дохід. Людина "перегорає" і або йде зі школи, або просто перемикається на цю директивну систему, бо так простіше. Від цього не виграють ні діти, ні вчителі, ні держава,
— пояснив спеціаліст.
Юрист Ганна Маляр розповіла, що існує цілий ряд причин, через які виникають конфлікти у школі. Частина батьків не задоволені оцінками дитини, і там є теж юридичні шляхи – що треба робити. Частина батьків кажуть, що вчитель жорстокий, чи хам. Частина – незадоволені однокласниками і питання – що робити, якщо дитину б'ють чи обзивають. Хтось не задоволений, що в школу не пускають, зачинені двері. Ще частина – не задоволені поборами в школі, — пояснила вона і додала, що кожне з питань має свої механізми вирішення. Головне – не мовчати.
Як вирішити конфлікт
Питання можна і потрібно вирішувати. Спершу, якщо конфлікт не надто глибокий, його можна спробувати владнати за допомогою психолога. Головний інструмент, знову ж таки – говорити про проблему. З дитиною, з учителем, психологом, директором.
Перше – на рівні родини. Потрібно обов’язково з'ясувати, чи проблеми у дитини з адаптацією не через сімейні внутрішні причини. Адже школа несе відповідальність за навчання дитини, а не за її виховання. Так само за психологічне здоров'я школяра відповідають батьки, а не шкільний психолог. Це потрібно пам’ятати, як то кажуть, "як отченаш".
Друге – рівень вчитель-діти. Буває, що вчителі, того не відаючи, підбурюють знущання над деякими дітьми. Наприклад, вчитель може дозволити собі висловитися на адресу якогось учня, що він "слабкий" чи навіть "тупий". Діти це сприймають як дозвіл на агресію щодо цієї дитини.
Третє — комунікація між самими дітьми, треба дивитися, хто може вносити певний деструктивний елемент. Це робота психолога з класом як зі структурою.
На думку Романа Мельниченка, шкільний психолог може вирішити конфлікт. Якщо ставить за мету збільшення комунікації в середині класу, збільшення толерантності, розуміння, симпатій, щоб клас не був поділений на групи.
Я раджу брати шкільного психолога, запрошувати його на спільну зустріч з дитиною, батьками, сімейним психологом, прояснювати цю ситуацію з середини. А потім цією ж компанією йти до педагога і говорити з ним не з позиції, що він в чомусь не правий, а з тим, що є отака дитина, з нею варто було б поводитися отак-то. І шкільний психолог мав би бути посередником між батьками і педагогом, щоб вчитель не відчував, що на нього тиснуть,
— пояснив сімейний психолог.
Якщо дитину шпиняють на рівні класу, то та сама модель – тільки з участю класу. Коли приходять шкільний, сімейний психолог, вчитель, навіть директор – і проводиться роз’яснювальна робота.
За спостереженнями Мельниченка, якщо педагог готовий іти на зустріч, і якщо все грамотного організувати, а не "нападати" на нього, то ситуацію, як правило, вдається вирішити.
Однак спеціаліст відзначив, що і тут існують труднощі: скільки для цього потрібно психологів і яка у них має бути зарплата, щоби вони могли працювати з кожним класом у школі. Адже це тривалий процес.
Сьогодні великі компанії наймають спеціалістів, які проводять те, що називається тімбілдінг – коли людей вчать працювати в команді, толерантності, як правильно висловлювати свої думки, щоб спільна робота колективу йшла на благо компанії. Так само можна працювати над класом – щоб у них був розвиток, динаміка. Щоб дітям було і цікаво вчитися, і щоб відбувалася комунікація вчитель-діти. Але сьогодні це можливо далеко не у всіх школах. Адже шкільні психологи теж "сидять" на півставки, і один психолог на всю школу,
— відзначив Мельниченко.
Що треба пам’ятати батькам
Втім, спеціаліст наголосив, що у нас в законі написано, що якщо батькам не подобається педагог, то школа повинна забезпечити таким, який подобається.
Якщо батьки будуть знати свої права, то знатимуть, як шкільну систему змусити забезпечити ці права. З цим можна приходити до директора, і змусити робити те, що вони повинні. Аж до необхідності забезпечити дитину індивідуальними заняттями, якщо це необхідно. І все це – безкоштовно,
— пояснив він.
Тому, пояснив Мельниченко, школі не вигідно вступати в конфлікт, і як правило, досягається компроміс. Нехай це вже буде "холодний конфлікт", але вчитель вже не зможе ставити дитині "двійки" просто так. Директору вигідніше стати на сторону батьків, і не ризикувати іміджем школи і власним.
Якщо психолог безсилий
Втім, за словами юриста, як свідчить практика, школа далеко не завжди йде на залагодження конфлікту, з різних причин. І навіть якщо ситуація переходить у стан "холодного конфлікту" – це не найкращий вихід для психологічного здоров'я учня.
Тому Ганна Маляр радить – якщо є конфлікт зі школою, то краще перейти в іншу школу. Бо він все одно відобразиться на дитині.
"Якщо проблему вирішити не вдається і ви зайшли в глухий кут – змініть школу", — підсумувала юрист.
Читайте також про реформи у сфері освіти